سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

روشهای ابیاری گیاهان هنگام سفر


اگر قصد سفر دارید و می‏خواهید گیاهان آپارتمانی‌تان تا زمان برگشتن‌تان سالم و سرحال بمانند، این 4 توصیه را جدی بگیرید....

 

1- استفاده از سطل پر از آب، یکی از روش‌های آبیاری گیاهان آپارتمانی است. سطل یا لگنی را پر از آب در آشپزخانه یا حمام روی شیء پایه‌دار با ارتفاع حدود 50 سانتی متر قرار دهید. گلدان‌ها را دورتادور آن بچینید. پارچه‌ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی‌متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه‌ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب کم‌کم به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.


2- قرار دادن گیاهان در حمام نیز می‏تواند مفید باشد. پنجره‌های حمام را ببندید، وان یا ظرف بزرگی را از آب پر کنید تا رطوبت به حداکثر برسد و بعد تمام گیاهان را آبیاری کنید. رطوبت زیاد تعرق را کاهش می‏دهد. بیشتر گیاهان را می‎توان تا 2هفته در این شرایط نگاه داشت. تنها عیب این روش ایجاد شاخه ضعیف روی گیاهان قوی به دلیل نور کم است که البته وقتی گیاهان را به محل اصلی بازمی‌گردانید، می‌توانید شاخه‌های نامطلوب را هرس کنید.


3- پیچیدن گیاهان در کیسه‌های پلاستیکی نیز می‌تواند سیستم بسته‌ای ایجاد ‌کند که هیچ آبی از دست نرود. می‌توان برای تعداد زیادی گیاه از پوشش پلاستیکی استفاده کرد. البته گیاهان زیر پوشش را نباید در معرض نور خورشید قرار داد.


4- استفاده از ژل‌های نگه‌دارنده آب نیز مفید است. مقداری ژل داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود و دیگر آب را جذب نکند. مقداری از خاک گلدان را بردارید و ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و دوباره خاک را به گلدان برگردانید.
 

 

آبیاری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر

هر ساله هنگام تعطیلات و مسافرت ها خانواده هایی که در فضای داخل خانه شان تعدادی گیاه آپارتمانی را پرورش می دهند ،همواره دل نگران آبیاری آنها می شوند. برخی مسئولیت آبیاری را به همسایه و یا فامیل خود می سپارند ولی بعضی دیگر که چنین امکانی را ندارند، به هنگام برگشتن با گیاهانی پژمرده روبه رو می شوند.

در صورتی که می توانند با به کارگیری یکی از چند راهکار زیر با خیالی آسوده به سفر بروند.

- گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید.

به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می کند و آب کم کم به داخل خاک گلدان منتقل می شود.

- در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن در کف هر یک از گلدان ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

- یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را در کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو الی سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن و یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است بگذارید. توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.

نظرات 3 + ارسال نظر
نکات ارزشمند پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:09 ق.ظ http://nokatearzeshmand.mihanblog.com

نکات جالب

ابراهیم معینی دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 05:40 ب.ظ http://padiab.com

مقاله جالب و کاربردی بود.
البته امروزه روش های دیگری هم آمده که در نوع خود جالب می باشند مانند
استفاده از گلدان های کشنده آب که با استفاده از خاصیت مویینگی آب را به داخل خود می کشانند و یا استفاده از سیستم های آبیاری هوشمند
این روش ها را می توانید در لینک زیر ببنید
http://padiab.com/tag/%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A2%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C/

لیلا پنج‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 03:50 ب.ظ

عالىىى

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد